SPRO Nova 740 gyorsteszt

SPRO Nova 740 gyorsteszt

Lehet, hogy rosszmájú megjegyzésnek tűnik, de megkockáztatom a kijelentést: a SPRO-t pár évvel ezelőtt még nem elsősorban az orsói miatt szerettük. Nem túlzás azt állítani, hogy a holland cég orsóinak megítélésében gyökeres fordulatot hozott a Blue Arc szériák 2004-es megjelenése. Az Arc-ok rövid idő leforgása alatt nagy népszerűségre tettek szert. Nem csak a pergetők - akik mindig is az első fékes orsókhoz vonzódtak - kedvelték meg őket, hanem a finomszerelékes horgászok egy része is elpártolt miattuk korábbi, hátsó fékes orsójától. De továbbra is szép számmal vannak olyanok, akik a hátsó féket részesítik előnyben, akár a kényelmes kezelhetőség, akár a megszokás miatt. A SPRO most az ő kegyeiket keresi a nevében is új (Nova) modelljével, ami külsőleg és belsőleg egyaránt közel áll az „Arc”-vonalhoz.

Méret:
40
Méretsor:
10, 20, 30, 40
Súly:
352 g
Áttétel:
5,0:1
Visszaforgásgátló:
fokozatmentes
Fékrendszer:
hátsó fék
Csapágyak:
6+1
Zsinórkapacitás:
150 m / 0,33 mm
Egy fordulattal
behúzott zsinór:
78 cm
Ház anyaga:
alumínium
Dob anyaga:
alumínium
Tartozék:
pótdob, textil tok
Ár:
21.200 Ft
A gyártó honlapja:
h,"http:www.spro.nl","_blank"]www.spro.nl

Balról a Blue Arc, jobbról a Nova. Ha csak „deréktól felfelé” nézzük a két orsót, megtévesztő a hasonlóság. A rotor és a felkapókar kialakítása megszólalásig azonos, csak a dobok igazítanak útba
A hátsó traktus vonalvezetése azonban teljesen eltérő a két modellnél. A filigrán, lekerekített vonalú Blue Arc-kal szemben a hátsó fékes Nova markánsan szögletes, robusztus formáival vonja magára a figyelmet

Amikor az ember egy új orsóval ismerkedik, rendszerint az az első reakciója, hogy kezébe veszi, és jól meghajtja. Ezért - bár nem elsődleges kérdés - az első benyomás szempontjából nem hátrány, ha könnyen fut a masina. A Nova ebben a tekintetben „behízelgően” viselkedik. Kimondottan szépen, és feltűnően csendesen „gurul”, amellett úgy pörög, mint egy búgócsiga. Még húsz fordulat után is alig akar leállni. Azt is sokáig lehet vele játszani, hogy elengedett kézzel hajtjuk, vagyis a lendületben lévő hajtókart elengedjük, és úgy mozgatjuk a talpánál fogva az orsót, hogy ne álljon le a forgás. A rendeltetésszerű használattól ez elég távol áll, de sokat elárul az orsó futásáról. Az vesse rám az első követ, aki még nem játszadozott hasonlóképpen a tévé előtt bambulva a kedvenc kurblijával :-)

A könnyű futás még akár gyanús is lehetne, hiszen ezt némelyik olcsó orsónál azzal érik el, hogy lógósra hagyják az illesztéseket, és alig tesznek zsírt a fogaskerekekhez. A SPRO Novánál ilyesmiről szó sincs. A szerkezet tökéletesen egyben van, semmije nem kotyog, és beletették a szükséges kenőanyagot is. A gyári kenés „üldögélős” horgászat mellett kitart a 3 éves garancia végéig, de intenzívebb használat esetén érdemes félidő táján pótolni az elhasználódott mennyiséget.

Totál metál, kívül-belül

Hiába bizonyítja a műanyagipar a szemünk láttára nap mint nap, hogy csodákra képes. Fából ugyan nem, de kevlárból minden további nélkül lehet vaskarikát csinálni, sőt akár tízszer jobbat is. A horgászok többsége ennek ellenére makacsul konzervatív az orsók megítélésében, már ami a plasztikot illeti. Szerintük egy orsónak lehetőleg minden porcikája fémből legyen, műanyagok nem valók egy mechanikus szerkezetbe, és pont. E nézeten lehetne éppen vitatkozni, de a SPRO-nál úgy gondolták, hogy felesleges. Ha ez kell, hát legyen! Ennek megfelelően a Nova orsók szinte minden érdemi alkatrésze fémből készült. Műanyagot, gumit csak olyan helyeken találni, ahol azok valamely tulajdonsága kifejezetten kívánatos, vagy ott, ahol az adott alkatrészt egyáltalán nem érheti olyan terhelés, ami miatt indokolt lenne a súlyosabb fémek használata.

Csak ez a pár apró-cseprő elem készült műanyagból, de még közöttük is akadnak „szendvics” alkatrészek. A műanyag gombokat a recézett alumínium gyűrűkkel egybeöntötték
A felkapókar Blue Arc-örökség, ami javára válik a Novának

A görgőt magába foglaló „könyök” alumínium öntvény, az ív rozsdamentes acél csőből készült. Az átváltó csavarrugó és a golyóscsapágyazott görgő eleget tesz egy korszerű orsóval szemben támasztott elvárásnak. A felkapókar nyitott állapotában a csésze forgása lefékeződik, ami dobás alkalmával biztonságot nyújt a véletlen átcsapódás ellen. Az átváltás - akár hajtókarral, akár kézzel végezzük - akadálytalan és sima.

A tányérkerék tengelyének mindkét vége golyóscsapágyazott, és a fogantyúba is beleraktak két csapágyat

A hajtókar fém fogantyúja először kicsit idegenszerűnek tűnt, de a gumi betéttel egészen „humánus” fogás esik rajta. A hatszög keresztmetszetű tengely minimális kotyogással illeszkedik a tányérkerékhez. A hajtókart rögzítő csavar recézett fém pereme jó fogású, könnyen kezelhető. Ez ugyan apróságnak tűnik, de aki már bíbelődött nedves, elgémberedett kézzel egy síkos, lekerekített fejű csavar tekergetésével, az értékelni tudja a praktikus megoldást.

A forgácsolt bronz csiga és az öntvény tányérkerék együttese az 1:5-ös közepes áttétel mellett megbízható hajtóművet eredményez

A hajtómű egyszerűsége meglepő lehet, de a Nova többek között ennek is köszönheti könnyű futását a precíz kidolgozás, és a jó csapágyazás mellett. A hajtóművön végigérő és a hátsó fék blokkján feltámaszkodó dobtengely gerincként stabilizálja a hajtóművet, ezzel is javítva az orsó terhelhetőségét.

Általánosságban igaz, hogy az excenter kerekes dobemelő rendszerű orsók fő erénye a zajtalan, megbízható és strapabíró működés, ám a zsinórprofilt illetően rendszerint nem veszik fel a versenyt a csigás dobemelésű orsókkal. Ez alól a Nova sem kivétel, de a saját kategóriájában korrekt, jól megtervezett darabnak mondható. A tervezői nem estek bele abba a gyakori hibába, hogy a „dögösebb” kinézet kedvéért valami extra magas dobot biggyesszenek a művükre. A Nova dobjának mérete optimális összhangban van a dob által bejárt út hosszával. Ennek megfelelően a dobot a tetejétől az aljáig kitölti a zsinór, nincsenek holtterek a dob alsó és felső szélén, ami a rosszul megtervezett orsóknál a gubancok leggyakoribb forrása szokott lenni.

A dobot a tetejétől az aljáig kitölti a zsinór
A hátsó fék teljesen zárt, szennyeződéstől védett

A fék egyenletesen, letapadásmentesen dolgozik, működése nem hagy kívánnivalót maga után. Másfél fordulatnyi beállítási tartománya hátsó fékes orsókhoz mérten eléggé széles, finom szabályozást tesz lehetővé. Teljesen beszorított állapotban sem lehet „csontra” fékezni, 2,5 kg terhelés felett már megszólal a diszkrét ciripelés, amit annyira szeretünk hallani a vízparton.

A görgős visszaforgásgátló nagy előnye a hangtalan, holtjátékmentes működés

A Nova visszaforgásgátlója (a felkapókarhoz hasonlóan) a Red/Blue Arc modelleket idézi. Így nem csak a gyorstesztben kap jelest, hanem számtalan horgász 2 éves tapasztalata is áll e minősítés mögött.

Az utóbbi évtizedben szinte teljesen kiszorultak a peremfutó orsókból a hagyományos, kilincskerekes rendszerű visszaforgásgátlók, átadva helyüket a korszerű, görgős megoldásoknak. Elgondolkodtató, hogy miért kellett a horgászoknak ennyit várniuk erre a remek vívmányra, miközben a régi, jól bevált kontrás biciklik már legalább száz éve ugyanilyen elven működő, görgős szabadonfutóval vannak felszerelve. Furcsa fintora a fejlődésnek, hogy ezek az „ósdi” bringák épp napjainkban mennek ki a divatból, átadva helyüket a „menő”, soksebességes, és hangosan kereplő racsnis drótszamaraknak.

Ki érti ezt...?


Összegzés

A horgászcikkipar mára olyan mértékig differenciálódott, hogy speciális felszerelést kínálnak szinte minden egyes horgászmódszerhez. Más orsó való egy matchbotra, megint más a pergetőre, van nyeletős, van távdobó és még számtalanféle. Emellett azonban továbbra is megvan az igény az univerzális orsókra, hisz’ aki nem törekszik arra, hogy profi arzenált halmozzon fel maga körül, az beéri néhány sokoldalúan használható, megbízhatóan működő „mindenevővel”. A SPRO Nova ezen a területen számíthat kedvező fogadtatásra. Finoman szabályozható fékje révén jól alkalmazkodik a match- és feederbotos horgászat igényeihez, miközben robusztus, terhelhető felépítése a közepesen nehéz módszerek gyakorlására is feljogosítja, ugyanakkor könnyű futású, jól csapágyazott hajtóművét a pergető horgászat sem teszi túlzottan próbára.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.